Business

Det er stort set umuligt at drive en virksomhed uden at være til stede online.

Virksomhed

Intrum

Webside

https://www.intrum.dk

Annonce Virksomhedsprofil - 23. marts

Sådan undgår du negative anmeldelser fra dårlige betalere

Internettet er for mange helt uundværlig i forhold til at nå ud til nye kunder, og især mindre virksomheder kan nyde godt at mulighederne for billig og kreativ markedsføring.

Internettet har i høj grad ændret måden vi driver virksomhed på, og samtidig har internettet også givet forbrugeren en større stemme. Før i tiden kunne utilfredse kunder dele deres oplevelser og tanker med deres omgangskreds, men i dag har de mulighed for at dele dem med hele verden.

Selv med den bedste kundeservice vil du ikke kunne undgå dårlige anmeldelser, og du kan endda opleve at få dårlige anmeldelser på grund af noget, som du ikke er herre over. Det er dog en god idé at være opmærksom på nogle af de situationer, hvor der oftest opstår splid med forhandler og kunde.

Især pengespørgsmål kan skabe uoverensstemmelser, og det kan sætte dig i en svær situation i forhold til dårlige betaler. På den ene side skal du naturligvis have dine penge, men samtidig ønsker du heller ikke at gøre dig uvenner med dine kunde. Herunder kan du finde nogle gode råd, som kan hjælpe dig i netop denne situation.

Undgå rykkergebyr i første påmindelse

Du har ret til at senge rykkere, når der er manglende betaling fra en kunde, og du har også ret til at pålægge et gebyr på 100 kroner til i alt tre rykkere. De nærmere vilkår for rykkerudsendelse er fastsat i loven, og der skal for eksempel gå tid mellem de enkelte rykkere.

I mange virksomheder er det fast praksis at sende en rykker med rykkergebyr, når kunden ikke har betalt. Det kan give lidt ekstra penge i form af rykkergebyrer, men omvendt risikerer du også potentielt at miste en kunde.

Hvis du vil gøre lidt ud af kundeplejen, kan du vælge i stedet bare at sende en påmindelse i første omgang. I mange tilfælde skyldes manglende betaling ganske enkelt en forglemmelse fra kundens side, og det får dig til at virke mere sympatisk, hvis du nøjes med at skrive et venligt brev.

Som nævnt må du i alt sende tre rykkerbreve med gebyr. Der er dog ingen øvre begrænsning på antallet af påmindelser uden gebyr, så du har stadig de samme muligheder for at opkræve gebyrer fra kunden. Ved at sende en påmindelse udsætter du blot gebyropkrævningen en smule, så kunden får en ekstra chance for at undgå dem.

Vær åben overfor dialog

Hvis du sender en påmindelse eller endog en rykker, vil du opleve, at mange kunder betaler uden nogensinde at henvende sig til dig. Dette er ofte de kunder, som ganske enkelt har glemt at betale deres regning – og de vil med garanti sætte pris på at slippe for gebyret.

I andre tilfælde vil du opleve at blive kontaktet personligt af den dårlige betaler, og dette kan være en udfordrende situation. Du vil naturligvis gerne have dine penge, men omvendt kan du risikere at sidde med en kunde, som ikke har råd til at betale regningen.

Hvis en kunde ikke kan betale, kan du vælge at forsøge at fortsætte med opkrævningen i henhold til loven. Det kan muligvis hjælpe, hvis kunden har fejlrepræsenteret sin økonomiske situation, men dette er desværre sjældent tilfældet.

Det er ikke tit, at en kunde vælger at tage en opsøgende dialog, men det viser en vilje til at finde en løsning. Hvis du har kundepleje i tankerne, bør du forsøge at indgå en aftale med kunden. Her kan der for eksempel være tale om at udsætte betalingsfristen eller eventuelt at dele gælden op i flere små betalinger.

Det kan være udfordrende at navigere i denne dialog, men du kan hente noget hjælp her.

Overlad ansvaret til inkasso

Pengespørgsmål især gæld er vanskelige problemstillinger at håndtere, for parterne er ikke ligevægtige. På den ene side står du som kreditor, mens din kunde befinder sig på den anden som debitor. Denne naturlige ubalance kan gøre det vanskeligere at kommunikere.

Kommunikation er en vanskelig kunst – uanset om det er verbalt eller på skrift. Verbalt kan der være stor risiko for at sige noget forkert, mens der oftere sker fejlkommunikation på skrift. Denne kommunikation kan blive endnu mere vanskelig, fordi kunden er defensiv.

Hvis du ikke føler dig komfortabel ved at indgå i dialog med dårlige betalere, kan du vælge at hyre et firma der laver inkasso til små og mellemstore virksomheder. Her tager en anden virksomhed den svære dialog for dig, og samtidig fjerner det også eventuel negativ opmærksomhed fra dig og din virksomhed.

I forhold til dårlige betaler er det nemlig også vigtigt at acceptere, at du ikke kan gøre alle glade. Der vil være kunder, som er utilfredse med at skulle betale, så overvej at lade andre håndtere disse kunder.