Værkfører Flemming Stensbak fra Hjørring konkurrerede mod 66 andre servicerådgivere fra hele verden i Seoul i Sydkorea

HJØRRING: Hvor nemt er det lige at vinde en konkurrence om at blive den bedste servicerådgiver inden for Hyundais enorme bilverden? Det er slet ikke spor nemt, men servicerådgiver/værkfører Flemming Stensbak fra firmaet Rørbæk Biler på Vandværksvej i Hjørring har gjort forsøget i konkurrence med 66 andre deltagere fra det meste af verden.

Tidligere i år blev Flemming Stensbak kåret til Danmarks bedste Hyundai-servicerådgiver, og det var denne titel, der udløste billetten til konkurrencefinalen i bilmærkets hovedkvarter i Sydkorea.

- I oktober gik turen så til Hyundais Europacenter i Frankfurt, hvor man på stedets træningsakademi ville forsøge at forberede deltagere fra 12 euro-lande så godt som muligt, fortæller Flemming Stensbak. Problemet var bare, at ingen på forhånd kendte indholdet og emnerne for konkurrencen i Seoul. Koreanerne er mere end hemmelighedsfulde på det punkt, men selvfølgelig var det alligevel meget givende og gav et godt indblik i, hvordan den slags konkurrencer foregår.

Her i november gik det så løs i den sydkoreanske hovedstad: ”Hyundai Global Customer Experience Championship” - som konkurrencen hedder - løb over fire meget koncentrerede dage med et program, der var tilrettelagt og blev afviklet med stor nøjagtighed.

Konkurrencerne omfattede såvel teoretiske tests samt mere praktiske prøver, der var bygget op omkring ”cases” eller rollespil, om man vil. De handlede om forskellige realistiske eksempler på kundemodtagelse – hvad man som servicerådgiver kan risikere at komme ud for, og hvordan man så tackler en til tider vanskelig situation.

- Det handler overordnet om hele tiden at give kunden den bedste oplevelse, fortæller Flemming Stensbak.

Er der tale om et serviceeftersyn, er det f.eks. vigtigt at spørge ind til, om kunden har andre ønsker og behov, der skal opfyldes.

Et andet tilfælde handlede om ren konfliktløsning. Flemming Stensbak skulle tage sig af en kvindelig kunde, der havde bestilt træk monteret på sin bil – hun skulle på ferie allerede dagen efter og vigtigst: have sin bådtrailer med på slæb.

- Problemet var bare, at reservedelene ikke var kommet, og det ikke var muligt at skaffe nævnte træk inden for tidsfristen – og hvad gør man så for ikke at skuffe kunden? Jeg valgte at tilbyde hende en lånebil – med træk. Så var ferien i hvert fald reddet, siger Flemming Stensbak.

Dommerne i den fire dage lange konkurrence havde i øvrigt denne gang international sammensætning, hvor det i andre tilfælde har været dommere med mere asiatisk baggrund.

Og nu undgår vi næppe længere spørgsmålet til den danske deltager: Hvordan gik det så?

- Jeg blev samlet nummer 47 ud af de 67 deltagere. I første omgang var jeg nok en smule skuffet, for det er nu en gang sjovere at stå øverst på skamlen, men reelt kan jeg vist godt tillade mig at være lidt stolt over at være nået så langt i en VM-konkurrence i en bilkoncern, der har over 6000 forhandlere, fortæller Flemming Stensbak.

Opholdet i Seoul var koncentreret, men alligevel blev der en smule tid lidt andet - bl.a. til et besøg på Hyundais enorme stålværk, der dækker et areal på ca. 10 kvadratkilometer, og som i 2017 nåede en produktion på ca. 24 millioner tons stål, der ikke alene anvendes til koncernens produktion af biler, men også til skibe og industri.

Endelig blev der også lejlighed til at besøge koncernens oplevelsescenter og følge de nyeste former for bilproduktion.

På spørgsmålet, om Flemming Stensbak har mod på at blive konkurrencedeltager en anden gang, er svaret klart nok:

- Ja bestemt, for det er spændende at møde kolleger fra andre dele af verden, sparre med dem og få ny viden og erfaring. Men helt ærligt, det er nok ikke særlig sandsynligt, at det vil ske. I konkurrencer af den her kaliber må man nok regne med, at der kun er ét skud i bøssen, erkender Flemming Stensbak.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...