Ane Halsboe-Jørgensen på besøg på læreruddannelsen

HJØRRING: Uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen har besøgt læreruddannelsen i Hjørring. Her fik hun lejlighed til at møde undervisere og ledelse og få input til, hvordan fremtidens læreruddannelse kan se ud.

Den nordjyske minister fik først en rundvisning ved studieleder Thorkild Donskov Rams på UCN’s campus i Hjørring, der udover læreruddannelsen huser uddannelserne til sygeplejerske, pædagog og natur- og kulturformidling. Herefter var der dialogmøde med ti undervisere fra læreruddannelsen, og det var ifølge ministeren en stor fornøjelse.

- Læreruddannelsen fylder meget i den offentlige debat og politisk, og jeg har tit en oplevelse af, at dem der virkelig kender læreruddannelsen, bliver glemt. Derfor tror jeg også, at vi i fællesskab skal se på, hvordan vi gør læreruddannelsen endnu bedre, og det er ikke nødvendigvis ved at kaste det hele op i luften en gang til, lød det fra Ane Halsboe-Jørgensen.

- Underviserne gav udtryk for, at de oplever en uddannelse, der grundlæggende fungerer godt. Det er klart, at de godt kunne tænke sig nogle bedre rammer engang imellem og mere tid til forberedelse og timer med de studerende. Men grundkomponenterne i læreruddannelsen er der stor opbakning til, fortalte ministeren.

I alt varede besøget godt halvanden time, og undervejs nåede ministeren også at hilse på 150 nordjyske lærere, der i regi af Lærerkreds Nord var samlet til julearrangement på campus. Også et hold sygeplejestuderende fik ministeren at se, da hun kort kiggede ind til undervisning.

- Vi sætter stor pris på, at ministeren tager sig tid til at besøge os og lytte til, hvad vi har på hjerte. Vi har virkelig dedikerede og engagerede undervisere og studerende på læreruddannelsen, og der er rigtig meget i uddannelsen, der fungerer rigtig godt, som giver god mening at bygge videre på. Derfor tager vi godt imod ministerens udmelding om, at endnu en reform ikke er vejen frem, siger studieleder Thorkild Donskov Rams på UCN’s læreruddannelse i Hjørring.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...