Black Friday topper i opgørelse fra Nets, og jule- og påskedage følger efter

HJØRRING: Det kommer nok ikke som nogen overraskelse, at Black Friday med 1.942 millioner kroner var den største handelsdag i 2018. Den blev efterfulgt af jule- og påskedagene, hvor Dankortene ifølge en ny opgørelse fra Nets også lå ekstra løst i lommerne. I 2019 forventer Spar Nord, at der bliver brugt endnu flere penge end det foregående år.

Sidste år handlede danskerne samlet set for 1.942 millioner kroner på Black Friday, som således var årets absolut største handelsdag. Det viser netop opgjorte tal fra Nets. På andenpladsen kommer juledagen den 21. december med 1.865 millioner kroner, mens påskedagen den 28. marts lander på en tredjeplads med 1.731 millioner kroner.

Men selvom det lyder af mange penge, så forventer cheføkonom i Spar Nord Jens Nyholm, at Dankortene bliver hevet mindst lige så flittigt op af lommerne i 2019:

- I 2019 vil beskæftigelsen fortsat stige, og sammen med et strammere arbejdsmarked med lidt større begrænsninger på arbejdsudbuddet vil det drive lønningerne og den samlede lønsum op. Dét, kombineret med en sandsynligvis stigende forbrugstilbøjelighed vil betyde en fortsat fremgang i forbruget, lyder det fra Jens Nyholm i en pressemeddelelse, og han fortsætter:

- Og selvom let stigende inflation vil udhule lidt af købekraften, så vil der fortsat være plads til en forbrugsfremgang på 1,5 til 2 procent i 2019. Det vil afspejles i omsætningen på Dankort, som forventes at stige i takt med lønsummen og forbrugstilbøjeligheden. Derover vil noget af handlen naturligvis også tilfalde andre kreditkort, ligesom noget vil aflejre sig i øget brug af MobilePay.

Sidstnævnte kan dog ikke bruges, når det gælder udenlandske transaktioner, og derfor vil en eventuelt stigende handel på udenlandske netbutikker betyde øget omsætning på Dankort og andre kreditkort.

- Det stigende forbrug, som vi forventer, vil også blive brugt på flere store internationale handelsdage. Det ser vi allerede ved Black Friday, og det er ikke usandsynligt, at dage som eksempelvis Cyber Monday eller Singles Day, som kommer fra Kina og ligger den 11. november, også vil havne i top fem, når det gælder Dankort-forbruget, inden for nogle år.

Jens Nyholm fremhæver desuden, at sommervejret og således sommerudsalget også kommer til at få stor betydning for de store handelsdage i indeværende år. På fjerde- og femtepladsen finder man nemlig to sommerdage i juni – nemlig den 1. juni og den 29. juni, som begge er fredage og begge ligger lige omkring lønningsdag.

- Om sommervejret er solrigt og varmt eller overskyet og koldt, afgør både, hvor mange mennesker, der holder ferie i Danmark, om de er på stranden eller i butikken, og hvad og hvornår der skal ryddes op i butikkerne, inden efterårsvarerne skal på hylderne. Det vil således også få stor betydning for salget i 2019.

De 5 største handelsdage i 2018

1. 23. november (Black Friday) 1.942 millioner kroner

2. 21. december (julehandel) 1.865 millioner kroner

3.28. marts (påsken) 1.731 millioner kroner

4. 1. juni 1.728 millioner kroner

5. 29. juni 1.607 millioner kroner

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...