Poulstrup Friskole udfordrede de ældste elever i demokratisk workshop

POULSTRUP: Poulstrup Friskole havde torsdag besøg af civilsamfundsinitiativet Frirummet, der holdt en demokrati-workshop for skolens 9. og 10. klasse.

Frirummets demokrati-workshop sætter fokus på værdien af plads til uenighed og at turde og at kunne være i den på en konstruktiv måde.

Workshoppen er et led i Frirummets arbejde med at styrke den offentlige samtale og børn og unges demokratiske virkelyst.

- Det dystopiske sci-fi-scenarie provokerer eleverne til at gøre oprør mod robotterne, der forsøger at udrydde uenighed blandt eleverne. Selvom det først bliver fremlagt som en utopi, at alle kan arbejde sammen og være enige om det fælles mål, bliver det hurtigt tydeligt, at det også indskrænker friheden. Det er hverken ønskeligt eller menneskeligt, at vi alle skal eller kan mene det samme, siger Caroline Qvarfot, projektansvarlig i Frirummet.

Rollespillet

Workshoppen var et rollespil, hvor Frirummets udsendte agerede medarbejder fra det nationale projekt COALA. I rollespillet arbejder COALA med at udvikle kunstig intelligens til brug i undervisningen, og siden sommerferien har lærerne været erstattet med robotter, der har optaget elevernes opførsel og sendt deres tests og opgaver til en analyse-database.

Formålet med robotlærerne er at minimere fremkomsten af kritiske spørgsmål og diskussion, fordi det er med til at forstærke uenighed og konflikter, hvilket ikke er effektivt for læringen.

På Poulstrup Friskole har der været særligt mange kritiske spørgsmål, og derfor er en medarbejder blevet sendt ud for at lave tests, der skal finde ud af, hvor alle de kritiske spørgsmål kom fra. Det skal kodes ind i robotlærernes algoritme, så de kan komme eleverne i forkøbet og fremme enigheden på skolen.

Modstandsbevægelse

Eleverne lavede samtaleaktiviteter og diskuterede dilemmaer, som hvordan man kan gøre modstand på en demokratisk måde, og om det nogle gange er i orden at bruge ikke-demokratiske redskaber for at beskytte demokratiet.

Til sidst valgte eleverne at blive en del af modstandsbevægelsen mod COALA, og de overdyngede den udsendte medarbejder med så mange kritiske spørgsmål, at hun overophedede og selv blev i tvivl, om ensretning er vejen frem.

Eleverne viste, at de ser nysgerrighed og uenighed som en vigtig del af livet, og at de ikke bare ser passivt til, men også engagerer sig i arbejdet for det, de synes er godt.

Frirummet er et civilsamfundsinitiativ, der har til formål at styrke den offentlige samtale og børn og unges engagement i demokratiet.

Projektet er et samarbejde mellem efterskolerne, højskolerne og friskolerne støttet af TrygFonden.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...